📚 Code Kattenkruid - Jacques Vriens (oktober 2018) - Boek Downloaden

Code Kattenkruid
Boektitel : Code Kattenkruid
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 128 pagina's
Jaar : oktober 2018
Categorie : Zelf lezen, Zelf lezen, Zelf lezen
Uitgever : Van Holkema & Warendorf
Taal: Nederlands

Waarom is in het boek de ik- persoon- Stijn en niet opa want de gedachten die Stijn heeft komen soms veel te volwassen over. Heel even verdwenen de lichtjes in zijn ogen of 'ik maakte een hulpeloos gebaar naar de familie alsof ik eigenlijk niet weg wilde. Het is best moeilijk voor een opa om in het hoofd van een puber te kruipen. In zijn nawoord staat er uitleg over het hoe en waarom de auteur dit boek wilde schrijven. Dat had beter in het voorwoord gekund want niet elke lezer weet wat euthanasie is. Verder is het een heel mooi en ontroerend boek dat op iedere basisschool aanwezig zou moeten zijn hoewel het meer een boek is voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Geschreven bij Code Kattenkruid

De grootse uiting van de heersende Jan-Salie-Geest in Nederland is wel de behoefte onze kinderen tot in het absurde te behoeden voor ook hele kleine gevaren en emoties en het pleiten voor alle handelingen waar we denken dat er met procedures doodgedrukte professionals dat voor ons en onze kinderen moeten opknappen. Zo leert de Jeugd nooit verantwoordelijkheid te nemen problemen zelf op te lossen en op te groeien tot een zelfstandige volwassenen. Dit boek van Jacques Vriend heeft maling aan de correcte opvoedkundige gemeenplaatsen en schrijft een modern herkenbaar boek met een voor veel kinderen urgent thema (Euthanasie) en geeft ze daarin ook een volwaardige volwassen plek. Zal voor veel kinderen emoties oproepen maar dat is precies wat van schrijvers en bijvoorbeeld filmmakers verwachten. En natuurlijk is het een 'roman' of zoals de schrijver in zijn nawoord zelf zegt: "... als schrijver ben je baas over je eigen boek" De titel zal aansluiten bij wat de jeugd intrigerend vindt de subtitel "Hoe mijn opa vrolijk doodging" met de ingebakken tegenstelling tussen vrolijkheid en verdriet doet de rest om het boek op te pakken. De schrijfstijl van Vriens en zijn vermogen in te schatten hoe de moderne jeugd denkt en gedraagt zal ze gemakkelijk tot het einde brengen. De foto op de omslag vond ik heel passend bij het verhaal. Aanbevolen.

Code Kattenkruid van Jacques Vriens Een integere jeugdroman over een gevoelig levensthema Ze fietsen weg Stijn en opa. Stijn dacht eigenlijk dat het niet meer zou gebeuren. Opa is ernstig ziek en de hele familie wilde voorkomen dat de geplande driedaagse fietstocht door zou gaan. Maar Stijn kent opa. Hij is stoer grappig en laat zich door niets of niemand tegenhouden. Zelfs niet in zijn beslissing hoe hij zijn leven wil eindigen. "Ik ga trouwens niet zitten wachten tot ik langzaam in elkaar stort van ellende en eindig als een plant want ik stap er eerder uit.' Ik schrok en stamelde: "Maar opa' "Niks "maar opa". Misschien ga ik vanzelf dood maar als het niet anders kan wil ik euthanasie. Weet je wat dat is?' "Ja dat je een prik krijgt en dat je dan dan...' Ik kon het niet zeggen. "Het betekent "goede dood" en dat is het ook. Het is niet zomaar een prik want het gaat heel rustig en voorzichtig zodat je stilletjes mag wegglijden.' Tijdens de bijzondere fietstocht delen Stijn en opa geheimen met elkaar en hebben ze vooral veel lol. Wanneer uiteindelijk het afscheid komt valt het voor Stijn en opa minder zwaar dan ze dachten. Over Niet thuis: 'Vriens heeft een groot hart voor kinderen dat merk je aan de invoelende manier waarop hij zijn personages neerzet. (...) Niet thuis zit stevig in elkaar en is een warm n spannend boek over een belangrijk onderwerp.' Bas Maliepaard in Trouw 'Ook nu weet Jacques Vriens een maatschappelijk thema en een spannend invoelbaar verhaal tot n geheel te maken.' Toin Duijx in Het Friesch Dagblad Toon meer

Recomended Book: