πŸ“š Het spel van licht en donker - Matthias Rozemond (oktober 2018) - ebook Downloaden

Het spel van licht en donker
Boektitel : Het spel van licht en donker
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 368 pagina's
Jaar : oktober 2018
Categorie : Kunstgeschiedenis, Literatuur & Romans, Historische romans
Uitgever : Luitingh-Sijthoff
Taal: Nederlands

De wijze waarop Rozemond de jonge jaren van de historische figuren Rembrandt Lievens Aris Marten Oopjen en natuurlijk Saskia in elkaar vlecht vond ik buitengewoon inventief en geloofwaardig gedaan. De ontknoping van het ingenieuze plot zag ik niet aankomen altijd leuk om daardoor verrast te worden. Al met al heb ik dit vlot geschreven boek met heel veel plezier gelezen!

Spannend verhaal leest vlot zorgvuldig taalgebruik en is tegelijk toegankelijk. Geen idee wat waar is en wat verzonnen maar het is z geschreven dat ik geloof dat het was zoals Rozemond beschrijft. Naast het spannende verhaal krijg je ook een beeld van Nederland in de 17e eeuw en van het opgroeien van Rembrandt zijn jeugd zijn vrienden en zijn leefwereld. Mooi hoe Rozemond alles met elkaar verbindt. Geen verhaal met losse anekdotes: alles hangt met elkaar samen. Het leest als een thriller met een verrassende ontknoping die niet uit de lucht komt vallen! Mooi boek dat Rembrandt de erkenning geeft die hij verdient. Met veel plezier gelezen.

Inmiddels op bladzijde 300 aangekomen ben ik de afgelopen 2 dagen helemaal weg aan het duiken in dit geweldige boek over de jonge Rembrandt. Hier thuis missen ze me terwijl ik gewoon op de bank zit. Met de ipad ernaast om plaatjes van de schilderijen en personages op te zoeken zo wordt het verhaal nog rijker. Sterker nog ik zit er zo in dat ik me steeds betrap dat ik denk dat het echt zo is gegaan ik een biografie lees. Mooi vond ik bijv. dat stuk waar hij zijn moeder schetst en schildert en die geprekjes met haar heeft. Maar ook dat stuk waar predikant Sylvius zijn preek uitgiet over zijn toehoorders en je Rembrandt zijn eigen gedachten laat gaan. Ik zat zowat in die kerk. Ik heb zin om weer eens het Rijksmuseum binnen te lopen. Dankzij deze geweldige schrijver krijg ik een levendige inkijk in onze 17e eeuw zullen die schilderijen nog meer tot de verbeelding gaan spreken. Terwijl je het leest zie je het voor je als een film.

Het spel van licht en donker van Matthias Rozemond is een historische roman over Rembrandt van Rijn in zijn jonge jaren. In de roman Het spel van licht en donker vertelt Matthias Rozemond het verhaal over de jonge jaren van de schilder Rembrandt van Rijn en zijn vrienden. Het spel van licht en donker is goed geresearcht en zo levendig geschreven dat je als lezer wordt ondergedompeld in het leven van de jonge Rembrandt. Rond 1630 is Rembrandt een aankomend schilder in Leiden. Hij deelt het atelier met het grote talent Jan Lievens. Ze zijn concurrenten maar raken toch ook bevriend. Op een goed moment zitten ze in de kroeg met de haveloze Leidenaar Aris een oude vriend van Rembrandt. Ook de steenrijke student Marten voegt zich bij hen. De vier zullen elkaar nooit meer zo tegenkomen: Jan verkast naar Engeland Marten hult zich in stilzwijgen Rembrandt gaat abrupt in Amsterdam werken en Aris krijgt de doodstraf. Wat is er voorgevallen? Een paar jaar later brengt Marten Rembrandt in contact met Oopjen en haar vriendin Saskia van Uylenburgh (met wie Rembrandt later trouwt). Het is Saskia die zorgt voor de ontknoping Toon meer

Best Seller: